Саме 30 серпня 1898 року були відкриті музичні класи при Катеринославському відділені Імператорського Російського Музичного Товариства, які й постали початком здійснення професійної музичної освіти у місті на Дніпрі – Катеринославі.
За багато років виконання освітньої музично-академічної діяльності змінилось чимало форм проведення цієї величної культурно-стверджуючої, просвітницької місії. Це й відкриття у вересні 1901 року Катеринославського музичного училища вже з науковими класами при ньому, й функціонування Катеринославської консерваторії з 1919 по 1923 роки, й робота музикантів-освітян у музично-театральному технікумі із статусом вищого навчального закладу, й перетворення технікуму з 1937 року в музичне училище із правами середнього спеціального навчального закладу. Більш ніж півстолітня активна музично-освітня діяльність викладачів музичного училища та його дирекції призвела до відкриття у 2006 році Дніпропетровської консерваторії ім. М. Глінки (від 2016 року Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки) як вищого академічного музичного навчального закладу.
Наголосимо, що професійно-освітні здобутки багатьох поколінь викладачів, керівництва навчального закладу за багато десятиліть педагогічно-адміністративної діяльності створили й продовжують створювати якнайкращі мистецькі та науково-методичні освітянські традиції, засновані, підкреслимо, на синтетично-комплексному принципі навчального процесу. Його віддзеркалення постає насамперед у структурній єдності академії, в неподільності освітньої тріади – музичної школи, коледжу та факультету, які об’єднанні в комплексний вищій навчальний заклад Дніпропетровську академію музики ім. М. Глінки, насамперед, вагомою історичною, навчально-матеріальною, науково-методичною, творчо-педагогічною спадкоємністю багатьох поколінь музикантів.
Історично сформована синкретична природа провідного вищого музичного навчального закладу центрального регіону України щороку підтверджується масштабністю цілісно-концепційних художньо-творчих, наукових, педагогічних звершень, серед яких назвемо проведення щосеместрових міжнародних фестивалів музичного мистецтва „Музика без межˮ, всеукраїнських та міжнародних науково-практичних конференцій, численних майстер-класів, а саме своєрідних шкіл майстерності від провідних митців сучасності; стали вже традиційними заняття з викладачами Бахівської академії, здійснюється підготовка магістрів та відкриття аспірантури.
Природно-синтетичною, масштабно-колективною характерністю означився й святковий концерт на честь 120-річчя Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, який відбувся 29 жовтня 2018 року в концерт-холі академії. На сцені постали творчі колективи, без виключення, від кожної кафедри, символізуючи єдність відповідної музичної спеціалізації, чи то духові інструменти, струнно-смичкові, народні й ін., а відтак, символічно означилась освітньо-концептуальна цілісність самобутнього навчального комплексу – академії музики ім. М. Глінки.
Концертну програму відкрив хор (диригент Ю. Чехлата) та камерний оркестр (диригент М. Ємець), у виконанні яких прозвучала „Алілуяˮ з ораторії „Месіяˮ Г.Ф. Генделя та „Аріяˮ зі „Страстей за Матвіємˮ Й.С. Баха. Капела бандуристів „Чарівниціˮ виконала „Хор русалокˮ з опери „На русалчин Великденьˮ (керівники С. Овчарова та М. Березуцька). Феєричні композиції прозвучали у виконанні оркестру народних інструментів (диригенти В. Овчаров та В. Кікас). Естрадно-джазовий вокально-інструментальний ансамбль під керівництвом Ю. Писаренко та Ю. Паламарчука подарував слухачам відомі джазові композиції епохи традиційного джазового мистецтва. Духовий оркестр академії під орудою І. Грузіна представив „Іспанську рапсодіюˮ М. Равеля, цикл танців Енріке Гранадоса „Андолузіяˮ та „Арагоніяˮ й всесвітньо відомий „Танець із шаблямиˮ з балету „Гаянеˮ А. Хачатуряна. Після символічного звучання „Вальсу-фантазіїˮ М. Глінки хор та симфонічний оркестр „The Festivalˮ (диригент Д. Логвин) виконали „Фантазіюˮ c-moll для фортепіано, хору та оркестру Л. Бетховена (соліст Юрій Новіков).
Безумовно, період у 120 років професійної музичної освіти у Дніпрі заклав багатющий творчий потенціал, монолітний фундамент академічних музичних традицій, збереження та примноження яких – справа кожного з нас.
В.В. Громченко,
кандидат мистецтвознавства, доцент,
проректор з наукової роботи