16-17 березня 2017 року в Дніпропетровський академії музики ім. М. Глінки відбувся Форум виконавців на народних інструментах, який щорічно (вже четвертий раз) проводиться в рамках Міжнародного фестивалю музичного мистецтва «Музика без меж». Цього року серед запрошених солістів були провідні вітчизняний виконавці Києва – cоліст-ансамбліст Національного академічного оркестру народних інструментів України, заслужений артист України, лауреат численних міжнародних конкурсів Андрій Войчук (цимбали); композитор, лауреат міжнародних конкурсів Віктор Соломін (електродомра тенор), джазовий піаніст, композитор і аранжувальник Олексій Боголюбов (фортепіано); Одеси – заслужений артист України, доцент кафедри народних інструментів Одеської державної музичної академії ім. А.В. Нежданової Олександр Мурза (балалайка); Харкова – старший викладач кафедри народних інструментів Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревського, заступник директора Міжнародного конкурсу виконавців на народних інструментах «Арт-Домінанта», лауреат міжнародних конкурсів Яна Данилюк (домра); соліст Харківської обласної філармонії, лауреат міжнародних конкурсів Дмитро Жаріков (баян); а також всесвітньо відомий віртуоз-баяніст, соліст Білоруської державної філармонії, лауреат численних міжнародних конкурсів та фестивалів Владислав Пліговка.
Концертна програма форуму була досить насиченою (по два концерти щодня) та різноманітною як з позиції представлених форм виконавського мистецтва (сольна, ансамблева, оркестрова), так і в стильовому відношенні.
Відкрився форум сольним концертом В. Пліговки. Завдяки високому рівню його професійної майстерності досить переконливо на баяні прозвучали твори С. Франка, Й.С. Баха, Д. Скарлатті, С. Слонимського, а також оригінальна музика, створена для цього інструменту Ф. Анжелісом, П. Денисенком, В. Семеновим, В. Черніковим та ін. Блискучою віртуозністю, досконалістю інтонування, звуковедення та фразування, продуманістю та вибудованістю концертної програми В. Пліговка підкорив серця слухачів, які неодноразово визивали артиста на біс.
У вечорі першого дня відбувся концерт Камерного оркестру народних інструментів Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки. Колектив було засновано в 1992 році за ініціативою Красношлика Володимира Олександровича, який й досі об’єднує коло себе талановиту студентську молодь, залучаючи до спільного музикування на народних академічних інструментах. Справжньою прикрасою концерту були виступи солістів – А. Войчука та Д. Жарікова. Відрадно, що ці виконавці, які ведуть активну гастрольну діяльність, за сумісництвом працюють в нашому навчальному закладі. Тобто і в цьому ракурсі, а не лише оркестровим складом, визначалась камерність концерту. Але вона була навмисно зруйнована в фінальній п’єсі концерту (Ulrich Roever & Michael Korb «Highland Cathedral»), яка виконувалась спільно з духовим оркестром академії (керівник – Грузін Ігор Олегович). Незабутнє враження на слухачів створювалось незвичним поєднанням тембрів (солюючої волинки з оркестрами народних та духових інструментів), розміщенням виконавців (духовики грали не на сцені, а в залі, ніби стираючи естрадний бар’єр між артистами та слухачами) та традиційним шотландським костюмом, в який переодягнувся А. Войчук.
Дует Олексія Боголюбова & Віктора Соломіна змусив слухачів зануритись у безмежність джазу, який, як відомо, в музичному мистецтві є уособленням свободи творчості. Свобода, невимушеність та імпровізаційність (зокрема й в сценічній поведінці виконавців) створювала особливу атмосферу концерту, що був і своєрідною презентацією сучасного електро-різновиду домри у джазовій музиці.
Феєричним був фінальний концерт форуму. Завдяки наполегливій студентській праці, яку натхненно спрямовує в професійне русло Вікторія Петрівна Кікас – художній керівник та диригент оркестру народних інструментів, гра колективу за майстерністю відповідала (не поступалася) рівню майстерності запрошених до участі у концерті солістів. У порівнянні з попередніми виступами оркестр значно виріс у відношенні культури звуковидобування, ансамблевій злагодженості звучання, мобільності реакції. Сучасний концертний репертуар (були виконані твори В. Подгорного, Д. Клебанова, М. Скорика, О. Циганкова, А. Білошицького, В. Власова, А. П’яццолли, В. Зубицького, В. Грідіна), відвертість і зацікавленість солістів та студентів-оркестрантів у його інтерпретації сприяли презентації оркестрової форми мистецтва гри на народних інструментах на високому рівні академічних стандартів музичного мистецтва. З теплотою та привітністю сприйняла виступ слухацька аудиторія (в залі не було жодного вільного місця).
Своєрідним епілогом, що вселяє віру в майбутнє, стало злагоджене виконання на біс оркестром (!) без диригента відомого хіту гурту «Океан Ельзи» «Все буде добре».
Велику вдячність колектив кафедри народних інструментів висловлює всім колегам, які допомагали в реалізації творчих ініціатив, що були представлені цього року на форумі, а саме: студентам-ілюстраторам з інших кафедр, концертмейстерам (справжньою прикрасою в звучанні оркестру були репліки роялю, у виконанні лауреата міжнародних конкурсів та фестивалів Дмитра Чигрина), вельмишановним ведучим – Юлії Івановій та Ларисі Гонтовій.
Таким чином, цього року на форумі виконавців на народних інструментах було представлено як академічний напрямок розвитку цієї галузі музичного виконавства, так і традиційно-фольклорний та експериментальний, естрадно-джазовий напрями.
Але весняні заходи за участі студентів та викладачів кафедри народних інструментів цього року ще матимуть продовження – запрошуємо всіх бажаючих відвідати у квітні концерт капели бандуристів та фестиваль гітарної музики.
Наталія Башмакова